PRZEWOZU OSÓB, BAGAŻU I RZECZY W KOMUNIKACJI AUTOBUSOWEJ
KUJAWSKO – POMORSKIEGO TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO SA
WE WŁOCŁAWKU
I. Przepisy ogólne i porządkowe.
- Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o Przewoźniku oznacza to Kujawsko – Pomorski Transport Samochodowy SA.
- Przewoźnik zapewnia podróżnym odpowiednie warunki bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi.
- Przewoźnik zapewnia korzystanie ze środków transportowych, punktów odprawy, przystanków i peronów osobom niepełnosprawnym, w tym również poruszającym się na wózkach inwalidzkich.
- Podróżny jest obowiązany do przestrzegania przepisów porządkowych obowiązujących w transporcie drogowym.
- Osoby zagrażające bezpieczeństwu lub porządkowi w transporcie mogą być nie dopuszczone do przewozu lub usunięte z autobusu.
- Osoby uciążliwe dla podróżnych lub odmawiające zapłacenia należności za przewóz mogą być usunięte z autobusu, chyba, że naruszałoby to zasady współżycia społecznego.
II. Zawarcie umowy przewozu. Sprzedaż biletów.
- Umowę przewozu zawiera podróżny przez nabycie biletu na przejazd lub spełnienie innych określonych przez przewoźnika warunków dostępu do autobusu.
- W bilecie na przejazd określa się wysokość należności za przejazd z uwzględnieniem rodzaju kursu i uprawnień ulgowych pasażerów.
- Bilet autobusowy podróżny może nabyć w kasach biletowych przewoźnika, u kierowcy – konduktora lub innych upoważnionych przez przedsiębiorstwo osób.
- Bilet jednorazowy ważny jest na dany kurs
- Bilety miesięczne sprzedaje się na okres jednego miesiąca na określone linie, kursy, relacje. Bilet miesięczny ogólnodostępny może nabyć każda osoba fizyczna. Pasażer uprawniony do korzystania z ulgi na mocy przepisów szczegółowych może nabyć bilet miesięczny ulgowy.
- Bilety okresowe inne niż miesięczne sprzedawane są w trybie biletu ogólnodostępnego ważnego na dane linie, kursy i relacje z ważnością na wskazany na bilecie okres.
- W przypadku zagubienia lub utraty przez podróżnego biletu w tym miesięcznego lub okresowego przewoźnik nie wystawia duplikatów biletów lub ich kopii uprawniających do przejazdów środkami transportowymi Przewoźnika.
III. Zmiana umowy przewozu. Zwrot należności za niewykorzystany przejazd.
- Podróżny może zmienić umowę przewozu
- Zmiana umowy przewozu może dotyczyć:
a) terminu odjazdu,
b) miejscowości przeznaczenia,
- W celu dokonania zmian, o których mowa w pkt. 2, podróżny powinien uzyskać od przewoźnika odpowiednie poświadczenie oraz ewentualnie otrzymać zwrot lub dopłacić różnicę należności.
- Podróżnemu, który odstąpił od umowy przewozu albo, którego nie dopuszczono do przewozu lub usunięto z autobusu, przysługuje zwrot należności stosowny do nie wykorzystanego świadczenia przewozowego po potrąceniu części należności. Potrącenia nie stosuje się, jeżeli podróżny odstąpi od umowy przewozu z przyczyn występujących po stronie przewoźnika. Zwrotu należności dokonuje kasa biletowa lub przewoźnik.
- Jeżeli przed rozpoczęciem przewozu lub w czasie jego wykonywania zaistnieją okoliczności uniemożliwiające jego wykonanie zgodnie z treścią umowy, przewoźnik jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym podróżnych oraz zapewnić im bez dodatkowej opłaty przewóz do miejsca przeznaczenia przy użyciu własnych lub obcych środków transportowych.
- W razie przerwy w ruchu lub utraty połączenia przewidzianego w rozkładzie jazdy z winy przewoźnika, podróżnemu przysługuje zwrot należności za cały przerwany przejazd, a ponadto może on bezpłatnie powrócić do miejsca wyjazdu, chyba, że przewoźnik nie ma możliwości zorganizowania takiego przewozu.
7. Przepisu pkt. 6 nie stosuje się do przejazdów odbywanych na podstawie biletów miesięcznych.
IV. Prawa i obowiązki podróżnego.
- Prawa podróżnego.
a) prawo pierwszeństwa zajęcia miejsca w autobusie przysługuje podróżnemu z ważnym biletem lub innym dokumentem, uprawniającym do przejazdu,
b) w autobusach komunikacji pośpiesznej i przyspieszonej podróżny obowiązany jest zająć miejsce oznaczone numerem wpisanym na bilecie w kasie biletowej,
c) podróżny, który zajmuje w autobusie miejsce oznaczone „dla inwalidy” lub „dla osoby z dzieckiem na ręku” obowiązany jest zwolnić to miejsce w razie zgłoszenia się takiej osoby; nie dotyczy to przypadku, gdy podróżny ma bilet z numerem takiego miejsca,
d) numerowanie miejsc na biletach stosuje się tylko przy wsiadaniu na przystanku początkowym kursu,
e) podróżny z biletem ma prawo przejazdu na odcinku trasy podanym na bilecie, w określonym autobusie, bez przerwy w przystankach pośrednich,
f) prawo nabycia biletu i wejścia do autobusu poza kolejnością przysługuje inwalidom o widocznym kalectwie oraz inwalidom I grupy za okazaniem legitymacji inwalidzkiej, kobietom ciężarnym, osobom z dzieckiem na ręku. Posłom na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i Senatorom oraz osobom korzystającym z okresowych biletów służbowych przysługuje prawo zamówienia w kasie miejsca poza kolejnością.
- Obowiązki podróżnego.
a) podróżny obowiązany jest posiadać ważny bilet na przejazd i okazywać go na żądanie obsługi autobusu i osób uprawnionych do kontroli,
b) podróżny, który wsiada do autobusu bez ważnego biletu lub innego dokumentu uprawniającego do przejazdu, obowiązany jest bez wezwania zakupić bilet; w autobusach z jednoosobową obsługą podróżny może nabyć bilet tylko w czasie postoju autobusu,
c) podróżny obowiązany jest dbać o to, aby wsiadł do właściwego autobusu i wysiadł z niego na właściwym przystanku,
d) podróżny powinien wsiadać do autobusu tylko przednimi drzwiami,
a wysiadać przez drzwi oznaczone napisem „wyjście”.
e) podróżnemu nie wolno zajmować w autobusie miejsca już zajętego w sposób widoczny przez innego pasażera. Nie dotyczy to przypadku, gdy podróżny posiada bilet z wpisanym numerem miejsca.
V. Przewóz bagażu i rzeczy.
- Podróżny może zabrać ze sobą do autobusu rzeczy, jako bagaż podręczny trzymany na kolanach lub jeżeli podróżnemu dla jego rozmieszczenia wystarczy przestrzeń nad i pod miejscem które zajmuje oraz zwierzęta / psy, koty, ptaki i inne małe zwierzęta /, jeżeli przewożone są z odpowiednimi zabezpieczeniami a także posiadają aktualne szczepienia. Za przewóz zwierząt pobierana jest opłata zgodnie z taryfą opłat.. Rzeczy przekraczające bagaż podręczny podróżny zobowiązany jest oddać bagaż do luków bagażowych za odpłatnością za każdą sztukę bagażu.
- Z przewozu określonego w ust. 1 są wyłączone:
a) rzeczy, których przewóz jest zabroniony na podstawie odrębnych przepisów,
b) rzeczy niebezpieczne lub mogące wyrządzić szkodę osobom lub mieniu,
c) zwłoki i szczątki zwłok ludzkich.
- W razie uzasadnionego podejrzenia, przewoźnik może sprawdzić, czy zawartość bagażu nie narusza przepisu ust. 2; jeżeli podróżny nie zgłosi się do uczestnictwa w sprawdzeniu lub nie można go odszukać, sprawdzenia dokonuje się w obecności osób zaproszonych do tej czynności przez przewoźnika.
- Przewoźnik przyjmuje przesyłki bagażowe w punktach odprawy podanych do wiadomości publicznej lub bezpośrednio w autobusie, którym przesyłka ma być przewieziona i wystawia kwit bagażowy oraz pobiera należność zgodną z taryfą.
- Przewoźnik może odmówić przyjęcia przesyłki bagażowej, który ze względu na ich stan lub właściwości może ulec w czasie przewozu uszkodzeniu lub zniszczeniu, jeżeli ich opakowanie jest niewystarczające, albo, przy których brak wymaganego opakowania. W razie przyjęcia takich rzeczy do przewozu przewoźnik zamieszcza o tym odpowiednią wzmiankę w kwicie bagażowym.
- Przesyłka bagażowa wydawana jest adresatowi za okazaniem dokumentu tożsamości i potwierdzenia odbioru własnoręcznym podpisem odbiorcy
- Bilet bagażowy zawiera dane niezbędne do ustalenia tożsamości przesyłki oraz wysokość należności przewozowych.
- Umowę przewozu bagażu uważa się za zawartą z chwilą przekazania przesyłki przewoźnikowi i przyjęcia przez podróżnego biletu bagażowego.
- Przewoźnik wydaje bagaż posiadaczowi biletu bagażowego za jego zwrotem i nie jest obowiązany do sprawdzenia, czy osoba zgłaszająca się z kwitem bagażowym jest uprawniona do odbioru bagażu.
- Przewoźnik może wydać bagaż osobie, która nie może okazać kwitu bagażowego, lecz udowodni swoje uprawnienia do odbioru; w razie wątpliwości przewoźnik może żądać odpowiedniego zabezpieczenia.
VI. Kontrola przewozów
- Przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona, legitymując się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu, może dokonywać kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu.
- Identyfikator, o którym mowa w pkt. 1, zawiera następujące informacje:
a) nazwę przewoźnika,
b) numer identyfikacyjny osoby dokonującej kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu,
c) zdjęcie kontrolującego,
d) zakres upoważnienia,
e) okres ważności,
f)pieczęć i podpis przewoźnika.
- W razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona pobierają właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawiają wezwanie do zapłaty.
- W razie stwierdzenia braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona pobierają właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawiają wezwanie do zapłaty. Pobrana należność za przewóz i opłata dodatkowa, po uiszczeniu opłaty manipulacyjnej odpowiadającej kosztom poniesionym przez przewoźnika, podlegają zwrotowi, a w przypadku wezwania do zapłaty - umorzeniu, w przypadku udokumentowania przez podróżnego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, uprawnień do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu.
- W razie posiadania przez podróżnego ważnego dokumentu przewozu, którego nie miał podczas przejazdu, do zwrotu i umarzania należności za przewóz i opłaty dodatkowej stosuje się przepis pkt 4.
- Przewoźnik może określić w taryfie obniżenie wysokości opłaty dodatkowej w razie natychmiastowego jej uiszczenia lub w terminie wyznaczonym w wezwaniu do zapłaty.
- Przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona ma prawo:
a) w razie odmowy zapłacenia należności - żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego,
b) w razie odmowy zapłacenia należności i niemożności ustalenia tożsamości podróżnego - zwrócić się do funkcjonariusza Policji i innych organów porządkowych, które mają, zgodnie z przepisami prawa, uprawnienia do ustalania tożsamości osób, o podjęcie czynności zmierzających do ustalenia tożsamości podróżnego,
c) w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony - zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu.
VII. Obowiązki przewoźnika.
- Przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką podróżny poniósł wskutek przedwczesnego odjazdu autobusu.
- Przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką poniósł podróżny wskutek opóźnionego przyjazdu lub odwołania regularnie kursującego środka transportowego, jeżeli szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.
- Za rzeczy, które podróżny przewozi ze sobą pod własnym nadzorem, przewoźnik ponosi odpowiedzialność, jeżeli szkoda powstała z jego winy.
- Przewoźnik odpowiada za przewożone przez podróżnego rzeczy jak za przesyłkę, jeżeli podróżny umieści je, bez możliwości sprawowania nad nimi stałego nadzoru, w miejscu wskazanym przez przewoźnika lub na ten cel przeznaczonym.
- Do obowiązku kierowcy należy:
- zatrzymywanie autobusu na przystankach przewidzianych rozkładem jazdy,
- zatrzymanie autobusu między przystankami – z uwzględnieniem warunków bezpieczeństwa ruch drogowego – może nastąpić tylko w nadzwyczajnych sytuacjach (np. nagłe zachorowanie, awaria pojazdu itp.) lub jeżeli uzasadnia to zmęczenie kierowcy,
- zatrzymanie autobusu odjeżdżającego z przystanku w celu zabrania spóźnionego podróżnego, jeśli ten daje znaki wyrażające chęć jazdy tym autobusem,
- podawanie do wiadomości podróżnych nazw przystanków znajdujących się na trasie jazdy autobusu w komunikacji pośpiesznej,
- jeżeli autobus ze względu na brak miejsc nie może przyjąć więcej podróżnych, obsługa obowiązana jest zawiadomić o tym ustnie czekających na przystankach lub przez wywieszenie w autobusie na widocznym miejscu tablicy informującej o braku miejsc,
- autobus, w którym nie ma urządzeń sanitarnych, kierowca obowiązany jest zatrzymać na żądanie podróżnego w najbliższym odpowiednim miejscu.
VIII. Reklamacje
- Podróżny ma prawo do składania reklamacji w przypadku nienależytego wykonania umowy przewozu przez przewoźnika.
- Reklamację składa się do Zarządu Kujawsko – Pomorskiego Transportu Samochodowego SA w terminie niezwłocznym, nie później niż w terminie 7 dni od daty przejazdu.
- Rozpoznanie reklamacji następuje w trybie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.
ZARZĄD
Kujawsko – Pomorski
Transport Samochodowy S A